Optimera fakturahanteringen genom EDI-faktura
Att hantera kund- och leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och dyrt. Genom att digitalisera och automatisera hanteringen kan du effektivisera arbetet och spara både tid och pengar, och samtidigt säkerställa att hanteringen görs korrekt. I den här artikeln går vi igenom hur du genom EDI kan optimera dina processer.
EDI är en metod för elektronisk överföring av information
EDI står för Electronic Data Interchange och syftar till en metod där information överförs på elektronisk väg. Det innebär att leverantörsföretaget kan generera fakturor och överföringar till kunder helt elektroniskt och automatiserat. En EDI faktura har ett mycket välstrukturerat sätt att hantera information och genom standardiserade system gör detta att datainformationen går i realtid från leverantör till kund.
Från pappersfakturor till digitala fakturor
Med hjälp av EDI kan du som leverantör digitalisera ditt arbetssätt och slippa fakturera med utskrivna postala fakturor eller genom att sända PDF-fakturor via e-post. Sitter du på motsvarande sida kan du genom EDI transformera och effektivisera din hantering av leverantörsfakturor. Genom att digitalisera minskar du det administrativa arbetet och säkerställer att din fakturahantering sker på ett effektivt och korrekt sätt.
EDI-processens många fördelar
• EDI processen är det mest säkra sättet att såväl sända som ta emot fakturor men är också säkrare på sådant sätt att det minskar risken för fel i samband med inskannings- och manuell registreringsprocess.
• Det är också den mest digitala och effektivaste alternativet att hantera kund- och leverantörsprocessen
• Det finns en väsentlig kostnadsbesparing då en snabbare process med god sannolikhet leder till ökad likviditet. Detta då kunden kan säkerställa betalningstidpunkten tidigare, får mer tid på sig att attestera fakturor och därmed ställa ut betalningen inom rätt tid.
• Det ger också lägre driftskostnader då EDI hanteringen rent systemmässigt är har en lägre system kostnadsbild än PDF och postala fakturor.
• EDI hanteringen minskar resursåtgången hos såväl kunden som leverantören vilket leder till att dessa i större utsträckning kan använda befintliga resurser till mer värdeskapande aktiviteter.
• Slutligen är det också det mest miljömässiga alternativet då såväl datalagring, transporter och pappersförbrukningen minskar, vilket minskar det totala miljöavtrycket.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?
Tveka inte att lämna dina kontaktuppgifter – vi hör av oss till dig så snart vi kan.