Kom i gång med CSRD: Sju tips för att underlätta din hållbarhetsrapportering
Att ta steget att skriva en hållbarhetsrapport är inte helt enkelt – oavsett om det är första gången, om rapporten är frivillig, eller följer Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) och dess standarder European Sustainability Reporting Standards (ESRS).
I år har vi på Aspia tagit våra första steg mot att inspireras av CSRD:s struktur och förbereda oss för rapportering enligt ESRS-standarderna. Det här är också vår första hållbarhetsrapport som omfattar vår nya, betydligt större koncern.
I artikeln nedan delar vår hållbarhetschef, Josefine Wittlock, med sig av sina insikter och konkreta råd för att underlätta hållbarhetsarbetet – oavsett var ni befinner er på er resa.
1. Börja! Tänk steg för steg
När regelverk skjuts upp och förändras är det lätt att vilja avvakta – men det lönar sig att vara proaktiv. Hållbarhetsfrågorna försvinner inte. Förväntningarna från kunder, investerare och samhället finns redan där. Det kommer inte att bli perfekt från början – och det behöver det inte vara. Det viktiga är att ta första steget, och att varje år ta några steg framåt. Att komma i gång gör tröskeln lägre inför nästa år, och bygger både kunskap och förtroende längs vägen.
2. Genomför en dubbel väsentlighetsanalys
På Aspia utgör vår dubbla väsentlighetsanalys inte bara grunden för vår hållbarhetsrapportering – den är även en central del av vår strategi och riskhantering. Genom analysen har vi fått en gedigen grund för att prioritera våra hållbarhetsinitiativ och åtgärder på ett strukturerat sätt.
Oavsett om ditt företag omfattas av CSRD redan nu, eller inte alls framöver, rekommenderar jag starkt att genomföra en dubbel väsentlighetsanalys. Det är en lärorik och värdefull process för att identifiera, prioritera och hantera företagets potentiella och faktiska hållbarhetsrisker, möjligheter och påverkan. För oss har det blivit ett kraftfullt verktyg för att engagera, involvera och utbilda organisationen för att på så sätt tydligare inkorporera hållbarhetsperspektiv i våra beslut, affärsmodeller, och strategier.
Läs Aspia Groups hållbarhetsrapport för 2024
3. Involvera och engagera interna funktioner
Att involvera flera delar av organisationen är en självklar del av väsentlighetsanalysen – men engagemanget får inte stanna där. Ett effektivt hållbarhetsarbete kräver bred förankring. Det kan inte drivas enbart av en hållbarhetschef eller ett litet team.
Ledningsgruppen behöver vara aktivt involverad, och funktioner som exempelvis HR, Inköp och IT bör utbildas och engageras. Varje avdelning behöver förstå sin inverkan, sina risker och möjligheter, för att ges möjlighet att hantera, mäta och följa upp dessa. Samtidigt är det avgörande att vi som hållbarhetsansvariga förstår verksamhetens processer och utmaningar – så att vi tillsammans kan driva utvecklingen framåt.
4. Gör en intern hållbarhetsplan – och följ upp den!
Säkerställ att rapporteringsgap, prioriterade åtgärder och aktiviteter kopplade till era väsentliga hållbarhetsområden dokumenteras och följs upp löpande.
Ett år går snabbt. För att hinna uppdatera policys, processer och rutiner inför nästa rapporteringsperiod krävs uthållighet och engagemang. Håll i, följ upp och fortsätt involvera organisationen – det är så ni förflyttar er hållbarhetsagenda framåt.
5. Samla in data och texter tidigt
Skapa en tydlig process för insamling av data och texter till rapporten. Sprid ut arbetsbelastningen och undvik sista minuten-stress. Många upplysningar kan samlas in redan i slutet av verksamhetsåret. Genom att börja tidigt får ni mer tid att analysera, verifiera och säkerställa att data är korrekt och komplett. Och viktigast av allt – var transparent. Det bygger förtroende och stärker er hållbarhetskommunikation.
6. Ta hjälp av experter och digitala system
Ensam är inte stark - särskilt inte i hållbarhetsarbetet. Hållbarhetsteam är ofta små, och för att säkerställa en kvalitativ och effektiv process krävs rätt stöd. Ta hjälp av experter och digitala verktyg för att säkerställa korrekt metodik i den dubbla väsentlighetsanalysen, underlätta klimatberäkningar, säkerställa regelefterlevnad eller för att förstå och skapa engagemang kring frivilliga standarder som VSME.
7. Sist men inte minst – använd innehållet i hållbarhetsrapporten som ett verktyg för utveckling och förbättring
Säkerställ att arbetet med den årliga rapporten skapar verkligt värde genom att identifiera prioriterade förbättringsområden och dela detta internt för att initiera konkreta förbättringsåtgärder. Involvera marknads- och kommunikationsteamet för att omvandla delar av innehållet till engagerande och målgruppsanpassat material. Använd insikterna för att utbilda, inspirera och sprida kunskap – både internt och externt.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?
Tveka inte att lämna dina kontaktuppgifter – vi hör av oss till dig så snart vi kan.