Gå direkt till innehållet

Så beskattas personaloptioner

Lästid: 5 min

Personaloptioner är ett incitament som arbetsgivare kan ge sina anställda. Det är särskilt vanligt i koncerner med utländska moderbolag, där anställda i de svenska dotterbolagen blir erbjudna optioner. Men då kännedomen kring svensk skatt ibland kan vara bristande är det viktigt att ha koll på skattereglerna. I den här artikeln reder vi ut en del av det.

Personaloptioner medför särskilda skatteregler

En personaloption innebär en framtida rätt att köpa en aktie till ett förbestämt pris eller på förmånliga villkor. Om optionen ges i samband med en anställning klassas den i vanliga fall som en personaloption som beskattas enligt särskilda regler. En personaloption omfattas normalt av villkor kopplade till anställningen, tex. att den anställda inte kan sälja optionen, optionen har en viss intjänandetid och att optionsmöjligheten försvinner eller begränsas om anställningen upphör.
 
Om allt för stark koppling till anställningen saknas kan optionerna i vissa fall istället klassificeras som värdepapper. Det kan exempelvis vara optioner som är fritt överlåtbara och där rätten att sälja eller utnyttja optionen inte är beroende av att man är fortsatt anställd.

Den största skattemässiga skillnaden mellan personaloptioner och värdepappersoptioner ligger i beskattningstidpunkten för arbetsgivare och arbetstagare, där personaloptioner beskattas när arbetstagaren utnyttjar optionens möjlighet att köpa aktier medan värdepapper beskattas vid förvärvet av optionen. 

Kvalificerade personaloptioner

En tredje typ av optioner som kan utges till anställda är Kvalificerade Personaloptioner. Kvalificerade personaloptioner infördes i svensk skattelagstiftning 2018 och under 2022 utvidgades reglerna om kvalificerade personaloptioner så att fler bolag än tidigare omfattas av reglerna och kan ställa ut kvalificerade personaloptioner. 

Kvalificerade personaloptioner innebär till skillnad från vanliga personaloptioner att när innehavaren utnyttjar optionen och förvärvar aktier blir denne inte förmånsbeskattad och inga arbetsgivaravgifter utgår. Reglerna infördes för att gynna innovativa nystartade företag i Sverige som kan ha svårt att erbjuda marknadsmässig lön för att attrahera personal.  

10 villkor för skattelättnader

För att skattelättnaderna för kvalificerade personaloptioner ska kunna nyttjas behöver ett antal villkor som avser arbetsgivaren, personaloptionen och personaloptionsinnehavaren vara uppfyllda. Villkoren är bland annat följande: 

1. Begränsad storlek

Företagets storlek får inte överstiga 150 anställda och delägare (medelantal) och nettoomsättning eller balansomslutning får inte överstiga 280 mkr.

2. Beloppsgräns för optioner

Företaget får inte ge ut optioner för mer än 75 mkr totalt, och 3 mkr per optionsinnehavare.

3. Företagets verksamhet

Företaget får ha bedrivit verksamhet i högst 10 år.

4. Huvudsakligen bedriva särskild verksamhet

Företaget (och koncernen) måste huvudsakligen bedriva annan verksamhet än: 
-    Kapitalförvaltning
-    Bank- eller finansieringsrörelse
-    Produktion av kol eller stål
-    Handel med mark, fastigheter, råvaror eller finansiella instrument
-    Uthyrning för längre tid av lokaler eller bostäder
-    Tillhandahållande av tjänster som avser juridisk rådgivning, redovisning eller revision

5. Ej offentligt ägarintresse

25% av kapital- eller röstandelarna får inte kontrolleras direkt eller indirekt av offentliga organ (gäller alla företag i en koncern).

6. Ej marknadsnoterat

Ingen andel i företaget får vara upptagen till handel på reglerad marknad eller motsvarande utanför EES (gäller hela koncernen). Omfattar ej handelsplattform.

7. Inte vara i ekonomiska svårigheter

Gäller alla företag i en koncern.

8. Anställningskrav

Optionshavaren måste var anställd av företaget och arbeta i genomsnitt 30 timmar per vecka. Gäller även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter.

9. Begränsat ägande

Den anställda som är föremål för optionen, eller dess närstående, får äga max 5% av kapital- eller röstandelar i företaget. Detta gäller från två år innan optionsförvärvsåret.

10. Lönekrav

Den anställda måste ha varit anställd i minst tre år och intjänat en lön på minst 13 inkomstbasbelopp under de åren.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om ditt bolag uppnår kraven för kvalificerade personaloptioner är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Relaterat innehåll