Med flera års erfarenhet i olika linje- och chefsroller inom revisionsbranschen och på PWC klev Emma 2018 in på Aspia för att axla rollen som kundansvarig. I rollen använder hon sin kompetens i marknadsfrågor för att driva Aspia mot en marknad som är under ständig förändring. Dessutom har hon från sin tid inom revision med sig erfarenheter av att arbeta analytiskt och använda ett helhetsperspektiv vilket kompletterar hennes kollegors redovisningstekniska kompetenser.

"Det är en ynnest att som Partner få vara med och driva Aspia framåt"

Jag tror att helikopterperspektivet och den analytiska delen är en fördel att ha med sig. Många av mina kollegor som kommer från redovisningssidan är mycket skarpare än mig i redovisningstekniska frågor. Min styrka som kundansvarig på Aspia är marknadsfrågor och se till så att bolagen får den hjälp och den rådgivning de behöver. Tillsammans har vi kompetensen våra kunder vill ha och kan därför hjälpa i alla lägen.

Att vara med och bidra till en tillväxtresa

Genom att driva medarbetare framåt och utveckla affären bidrar Emma till Aspias fortsatta tillväxtresa. Hon leder bland annat Tillväxtprogrammet i Stockholm, en centralt prioriterad satsning med fokus på tillväxt. Hon är också en del av Large Market Board, en satsning inriktad på Aspias Large-kunder. I augusti 2022 blev hon dessutom, mot bakgrund av sina resultat som kundansvarig, invald som Partner vilket gav en ännu större insyn och påverkan i företaget.

- Det är en ynnest att som Partner få vara med och driva Aspia framåt. Det är jätteroligt att få vara ute på marknaden och jobba med sälj, ansvara för tillväxtprogrammet samt coacha mina kollegor i sälj och affärsmannaskap.

Under 2023 presenterade Aspia flera nya förvärv. Ett av dem var Pure Act som förstärker Aspias hållbarhetsarbete samt ger våra kunder efterfrågad kompetens inom ESG. Det breddar affären och tillåter Aspia ta ytterligare några steg närmare målet – att bli en helhetsleverantör åt kunderna. Att fortsätta växa affärsmässigt och organisatoriskt för att ständigt ligga i framkant är något som Emma ser som en av rollens och företagets största utmaningar framåt.

Utmaningarna är att utveckla affären för att kunna ligga i framkant med vår kunskap och våra system, se till att vi anställer rätt medarbetare och fortsätta behålla de oerhört duktiga medarbetarna som vi har. Vi har kommit långt i våra processer sedan Aspias start och vi har tillsammans skapat en bra och rolig arbetsplats med stor gemenskap. Så just nu känns det bara som det finns en massa möjligheter!

Och på frågan om fördelar med att arbeta på Aspia lyfter hon bland annat företagskulturen, rådgivningen och variationen av kunder och branscher.

"Idag är Aspia ett företag som kan erbjuda tjänster till stora noterade bolag och koncerner"

- Vi har en sådan fantastisk företagskultur och vi har väldigt roligt tillsammans. Uppskattar man att jobba med rådgivning så finns det verkligen möjlighet att få utlopp för det utan att behöva oroa sig för oberoendet som finns inom revisionsbranschen. Som revisionsbyrå måste man alltid hålla sig oberoende till kunden, men i och med att vi inte har någon revision så kan vi jobba mer fritt som rådgivare till våra kunder och vara deras bollplank i alla aktuella frågor såsom redovisning och skatt, men också hjälpa till med värderingar och ägarfrågor.

Interna karriärvägar

Idag är Aspia ett företag som kan erbjuda tjänster till stora noterade bolag och koncerner vilket öppnar upp för rådgivning inom väldigt komplexa, utvecklande och intressanta strukturella frågor.

Avslutningsvis trycker Emma på Aspias interna karriärvägar och möjligheten att gå i den riktning som man själv brinner för som ytterligare fördelar, något som hennes resa från Manager till Director och slutligen Partner är ett bra exempel på.

- Friheten att kunna gå mot en mer rådgivande roll i kombination med kundansvar och marknadsarbete alternativt att arbeta mer praktiskt med komplexa redovisningsfrågor. Eller varför inte båda?! Vi coachar alla individuellt och ser gärna att varje medarbetare är med och skapar sin egen framgångssaga.

Snabbfakta

Namn: Emma Benemark

Titel: Partner och kundansvarig

Utbildning: Master, Business and Economics Uppsala Universitet

Vill du veta mer om hur det är att jobba på Aspia?

Kul! Vi berättar gärna mer. Lämna dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Vi hörs!