2019-02-04

På knappt tio år har dataspelsföretaget Arrowhead Game Studios gjort en sällsynt framgångsrik resa – utan att tappa leklusten. För att kunna hålla fullt fokus på kärnverksamheten outsourcade man nästan från start ekonomihanteringen till Aspia.

Spagetti med budgetköttbullar och ständig spelutveckling. I det enkla studentköket i Skellefteå satt 5 spelsugna studiekamrater och skapade Magicka 2D i en kombination av stor lekfullhet och stenhårt arbete. Bara månader senare hade spelet utsetts till Game of the Year vid den prestigefulla Swedish Game Awards. Idag är man 50 personer vid Hammarbykajen i Stockholm.

Våren 2009 bildade kvintetten Arrowhead Game Studios och flyttade in på Campus i Skellefteå. Sedan dess är resten bokstavligen historia. För är det något som gjort att Arrowhead på ett decennium flugit i rätt riktning och landat vid dagens 50 anställda med stora spelprojekt i pipeline, så är det just jakten på de briljanta berättelserna.

Malin Hedström, Studio Director, var en av de där fem i det västerbottniska studentköket:

– När vi startade var målet aldrig att bli ett stort företag. Vi ville förändra spelbranschen. Vi var trötta på och lite missnöjda med hur likriktade alla spel var. Våra skulle istället vara både utmanande, ge utrymme för spelarens egen kreativitet och vara sociala. För oss är spel en social upplevelse där man pratar och delar upplevelser med varandra, med sin familj och sina vänner. 

Vår målsättning är tydligt uttalad - att utveckla spel. Aspia har definitivt hjälpt oss att bli ännu bättre på våra starkaste intresseområden.
Malin Hedström, Studio Director, Arrowhead Game Studios


DI Gasellföretag och Superföretag i Veckans Affärer

Arrowhead har uppenbarligen lyckats med sin ambition. Under flera år har man varit ett av DI:s Gasellföretag. Och både 2017 och 2018 har Arrowhead utsetts till ett av Sveriges Superföretag av Veckans Affärer för sin lönsamhet, finanskoll och sitt snabbväxande. Vägen till den globala spelvärlden gick via Helldivers, första samarbetet med Sony Interactive i USA. 

Outsourcat ekonomihanteringen

För att kunna hålla fullt fokus på kärnverksamheten samarbetade Arrowhead nästan från start med Aspia, som då var en del av PwC, i hemstaden Skellefteå. Samarbetet fortsätter än idag. Medan Arrowhead står för idé, utveckling och design kring sina spel, sköter Aspia allt som rör lönehantering, redovisning och rådgivning. 

– I början fungerade det att enbart fokusera på den direkta spelutvecklingen, men ju fler vi anställde desto mer administration blev det. I och med flytten till Hammarbykajen i Stockholm förra sommaren tog vi ett helhetsgrepp, för att se över och ytterligare förbättra våra processer.

Aspia hjälpte Arrowhead att helt digitalisera ekonomihanteringen för att effektivisera och förenkla den ytterligare.


En av åtgärderna som Aspia hjälpte dem att genomföra var att helt digitalisera ekonomihanteringen för att effektivisera och förenkla den ytterligare.

– Vår målsättning är tydligt uttalad: Att utveckla spel, allt vi gör ska leda till detta. Aspia har definitivt hjälpt oss att bli ännu bättre på våra starkaste intresseområden.

Personliga kontakter på Aspia

Att relationen blivit personlig genom åren råder det inga tvivel om.

– Vi jobbar fortfarande med samma gäng på Aspias lokala kontor. Det fungerar utmärkt, trots distansen. Vi håller kontakten med hjälp av telefon- och videomöten.

 

Vill ni outsourca ekonomiavdelningen?

Lämna dina kontaktuppgifter här
så ringer en säljare upp dig.

   
 

 

6 snabba om Arrowhead Game Studios

  • Gör: Utvecklar dataspel
  • Grundades: 2009
  • Antal anställda: 50
  • Orter: Stockholm
  • Omsättning: 48 miljoner SEK år 2017
  • Motto: ”A game for everyone is a game for no one.”

Relaterade länkar

Våra ekonomitjänster Hur väljer man redovisningsbyrå?
Kundansvarig på Aspia
Daniel Kitti

Daniel Kitti arbetar som rådgivare vid Aspias kontor i Skellefteå. 

daniel.kitti@aspia.se

Hög tillväxttakt i dataspelsbranschen

Det går bra för den svenska spelbranschen. Bara under det senaste året har 1 000 nya jobb inom dataspel skapats i Sverige, en ökning med 24 procent enligt organisationen Dataspelsbranschen.

– Den där kurvan är helt galen. Vi har själva haft en väldigt stark tillväxt det senaste året och är mitt i utvecklingen av ett nytt internationellt projekt tillsammans med vår huvudkund Sony Interactive.  Även här har vårt nära samarbete med Aspia varit viktigt eftersom vi haft tillgång till experter inom olika områden och kunnat hantera de utmaningar vi stött på i takt med att företaget växt och blivit större, säger Malin Hedström.