Kundcase: Redovisning och lönehantering

Genom att outsourca redovisningen och lönehanteringen till Aspia minskar Nordlo även sin egen sårbarhet.

41
2001
52 MSEK (2017)
Aspia i Lycksele, Umeå och Stockholm
2019-02-14

Fullt fokus på kärnverksamheten

De skyddar sina kunders data 100 meter rakt in i urberget i Lycksele och har ett av Europas säkraste datacenter. Genom att outsourca redovisningen och lönehanteringen till Aspia minskar Nordlo även sin egen sårbarhet.

- Så är det ju, vi känner oss väldigt trygga, säger IT-företagets vd Johan Bålhammar.

Ta hand om företags IT

Företaget, grundat 2001, har de senaste åren specialiserat sig på att sköta IT-avdelningarna åt flera svenska företag, bland annat landets största cafékedja. Tack vare datacentret erbjuder man även avancerade molntjänster. Totalt arbetar strax över 40 personer hos Nordlo och Johan Bålhammar kallar företaget ”komplett” inom IT.

– Jag brukar säga att vi är en outsourcad IT-avdelning med olika tjänster beroende på kundens krav och behov. Det som utmärker oss är att vi inte ser oss som en leverantör, utan som en partner. Det är förmodligen därför flera av våra kunder varit med i drygt tio år, säger han.

Genom att outsourca ekonomihanteringen till Aspia minskar vi även vår egen sårbarhet.
Johan Bålhammar
vd Nordlo

Rätt kompetens och minskad sårbarhet

Då Nordlo själva agerar som en outsourcad IT-avdelning var steget inte långt till att själva göra samma sak, fast med lönehantering och bokföring. Sedan hösten 2013 hanterar Aspia ekonomihanteringen åt Nordlo.

– Vi bestämde oss tidigt för att fokusera på vår ”core business”, varför ska vi lägga massa tid på saker som andra är experter på? Aspia är trygga att arbeta med inom ett komplext område. Vår relation är personlig och vi känner en stor tillit till deras kompetenser.

Fundera över vad det kostar i produktionsbortfall när du som företagare måste lägga massa tid på att hantera ekonomifrågor.

Aspia-icon_Graph, positive

Precis som att Nordlo erbjuder kunderna säkra IT-lösningar minskar deras egen sårbarhet genom samarbetet med Aspia, anser Johan Bålhammar:

– Absolut, eftersom Aspia är experter inom sitt område. Om vi skulle hantera allt själva hade vi behövt lägga mycket tid och resurser för att skapa den tryggheten som deras redovisnings- och lönekonsulter ger oss

Vill ni outsourca ekonomihanteringen?

Lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!

Helena Wretling

Kundansvarig på Aspia
Helena Wretling arbetar som redovisningskonsult vid Aspias kontor i Umeå.
helena.wretling@aspia.se