Kundcase: Lönehantering

När medtech-företaget Devicia växte rekordsnabbt och från start tog sig utanför Sveriges gränser, stod det klart att företagets lönekonsult måste ha bred och hög kompetens. Valet föll på Aspia.

20
2012
20 MSEK (2017)
Aspia i Kungsbacka
2019-02-04

Hemligheten bakom Devicias starka tillväxt

När medtech-företaget Devicia växte rekordsnabbt och från start tog sig utanför Sveriges gränser, stod det klart att företagets lönekonsult måste ha bred och hög kompetens. Valet föll på Aspia. Leveranssäkerhet, noggrannhet och hjälp med automatiserade processer har gett Devicia mer tid att fokusera på affären.

Har du någon gång gått på kryckor eller använt ett förband? Eller känner du någon som måste ha en pacemaker för att överleva? Då har du kommit i kontakt med medtech, eller som vi säger på svenska, medicinteknik.

Aspia stöttade oss vid val av nytt utläggs- och tidrapporteringssystem, vid själva implementeringen och har även kvalitetssäkrat it-systemen.
Amanda Lantz
CFO Devicia

Medicinteknik är nämligen samlingsnamnet för produkter, innovationer och lösningar som används inom vården. I dag finns över 900 000 olika produkter världen över. Vill någon ta fram en ny medicinteknisk innovation kan det hända att man vänder sig till Aspias kund Devicia.

 Vi hjälper kunder som har en ny produkt eller lösning med att få ut den på marknaden, men även dem som redan lanserat produkter, säger Amanda Lantz, CFO på Devicia. I praktiken innebär det att vi utvärderar den kliniska data som finns på en produkt, för att se om produkten är säker och faktiskt gör vad den ska. Om det behövs ytterligare klinisk data så hjälper vi till med kliniska prövningar på sjukhus runt om i Europa genom att samla in data från studierna, skriva rapporter, och så vidare.

Lönekonsult med bredd

Devicia har sedan start varit med om en stark tillväxtresa. Redan 2016 blev de Gasellföretag och företaget har fått utmärkelser som Årets tillväxtbolag och Entrepreneur of the year. I dag finns de i Mölndal och Stockholm och har ett systerbolag i Philadelphia. Tidigt insåg Devicia att lönehantering måste tas om hand av en byrå med rätt kompetens.

 Vi hade först en lokal byrå. De var duktiga men vi är ett internationellt bolag med många amerikanska kunder och vi behöver en byrå som har ett internationellt fokus. Eftersom vi växer så snabbt krävs det också att det finns en bredd i kompetensen.

logo_drawingboard Devicia har varit med om en stark tillväxtresa och insåg tidigt att lönehanteringen måste tas om hand av en byrå med rätt kompetens. Valet föll på Aspia.  


Rådgivare vid automatisering av processer

Aspia tar hand om löner, utlägg och reseräkningar. Devicias anställda reser en hel del och det blir mycket kvitton som ska hanteras.

– Våra medarbetare är vår viktigaste resurs, så de här sakerna måste bara funka. Aspia är noggranna och kompetenta, säger Amanda Lantz.

Aspia har dessutom varit viktiga rådgivare när Devicia för något år sedan valde att utveckla automatiseringen kring utlägg och löneförberedelser.

– Vi har tagit in ett nytt utläggs- och tidsrapporteringssystem. Aspia stöttade oss vid val av system, vid själva implementeringen och har även kvalitetssäkrat it-systemen, säger Amanda Lantz.

Vad är största vinsten för er att arbeta med Aspia?

– Mer tid till att fokusera på att utveckla företaget och vår affär.

Behöver ni hjälp med lönehanteringen?

Lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!

Carina Karlsson

Kundansvarig på Aspia
Carina Karlsson är auktoriserad lönekonsult och arbetar på Aspias kontor i Västerås.
carina.karlsson@aspia.se